Úvodom...
Vitajte na stránke Šurianskej cukrovarskej železnice a okolitých železníc. Nájdete tu reportáže, fotografie, mapy a články o tejto zabudnutej železničke.

NOVINKA : Úzkokoľajová rozchodná trať | Archív Deža Németha | mestosurany.sk

Mapa ŠCŽ z www.rail.sk

Map - Surany sugar rail - download from http://www.rail.sk and remaked by L. Perný 2006
map ©
Přibil  l Mapa šurianskej cukrovarskej železnice je zo stránky www.rail.sk
© Přibil &
 L. Perný


Aktuality a novinky na stránke...

JESEN    2009


  

Nový prispievateľ pre stránku Ivan Mondočko
Prispel do informáciami do časti o spojkách v okolí Močenku
http://www.surail.szm.sk/Index/SCZspojky.htm

Turistický bicyklová túra
Ing. Milan Perný v nedeľu 4. októbra prešiel časť z obce Rastislavice, smerom na Šurany. Buhužiaľ nie sú k dispozícii žiadne (okrem písomných) materiály. V časti Rastislavice - Tlmač - Nový Svet môžete nájsť niekoľko zachovaných pozostatkov tejto úzkorozchodky (kilometrovníky, zachovaný zvršok a rôzne stavby). 

Nitrianska poľná železnica LIVE (AUTOSALÓN NITRA 2009)

Videogaléria Mareka Grófa na Youtube
Stále nové a nové videá...

Wikipédia
http://sk.wikipedia.org/wiki/Šurianske_cukrovarské_železnice

Aktualizácie a opravy stránok
Keďže som stránku písal ešte v rokoch 2005/2006, nachádza sa na nej aj množstvo chýb. Postupne sa ich budem snažiť minimalizovať a odstrániť úplne.


 Videogaléria Mareka Grófa na Youtube
Stránka Surail.szm.sk má nového prispievateľa. Jeho meno je Marek Gróf a tiež sa zaujíma o železnice. Obrovské množstvo zaujimavých železničných videí nájdete v jeho Youtube profile...
http://www.youtube.com/user/mathulo
(obsahuje aj videogalérie nitrianskej poľnej železnice
)

ukážka... 

 

 

LETO    2009

 


  

Obnova stránky po roku ... ale o to významnejšia
Po upozornení na tieto skvelé dokumenty som ich musel uverejniť. Na prvej zo stránok je fotografia nehody na šurianskej cukrovarke. Je to pravdepodobne tesne pred vchodom do vtedajšej staničky Degeš (dnes Rastislavice). Táto unikátna fotografia dokumentuje nielen haváriu, ale aj celkový stav železnice. Na stránke nájdete aj množstvo ďalších zaujímavých fotografií nehôd vlakových súprav.

http://zeleznica.railnet.sk/modules/AMS/article.php?storyid=376

Ďalšou informáciou je kvalitná stránka o NPŽ : http://npz.yw.sk/index.html

Posledná perlička na záver...
Raritné video z archívu Deža Németha - Šuriansky cukrovar 1970

Autorov komentár : "Po rokoch sme oprášili otcov archív a tak sa môžme vrátiť do čias dávno minulých a zaspomínať na staré časy v Šurianskom cukrovare."

A to stále nie je všetko
V budúcnosti pravdepodobne pribudnú ďalšie archívne materiály od autora týchto noviniek. Ospravedlňujem sa pre neuvedenie jeho mena, ale dotyčný sa mi nepredstavil.

 

LETO    2008


  

Takto to nejak muselo vyzerať...  
ďaľšie fotky z jednej českej cukrovarky...

V Šuranoch budili priemysel sami
http://www.etrend.sk/firmy-a-trhy/firmy/v-suranoch-budili-priemysel-sami/99470.html

Spomienka na Šurany
http://www.holocaust.cz/cz2/resources/ros_chodes/2002/08/surany

O železničke na stránke Trnovca nad Váhom
http://www.trnovecnadvahom.sk/portal/obec.php?page=6

Na stránke Svätoplukova
Železničná doprava cez obec neprechádza. V rokoch 1911 – 16 cukrovar Šurany vybudoval vo Svätoplukovskom katastri hospodársku úzkokoľajovú železnicu zo Šurian smerom na Poľný Kesov, Veľkú Dolinu, Karolský Pereš, Trnovec, ktorá bola zlikvidovaná roku 1969.

http://www.cedron.eu/index.php?q=obce/svatoplukovo

Cukrovar Šurany na historia.sk
http://www.historia.sk/?obj=mesto&ix=srn

V cukrovare nakrúcali deportácie
ŠURANY. Scény z deportácií Židov do koncentračných táborov nakrúcali v tunajšom cukrovare tvorcovia celovečerného hraného filmu Nesplnený sľub. Zobrazuje príbeh chlapca, ktorý sa úplnou náhodou zachránil pred smrťou v koncentráku, pretože vedel hrať futbal. Je založená na spomienkach človeka, ktorý túto dobu zažil a prežil. Osemdesiattriročný Martin Petrášek v súčasnosti žije v USA. „Točíme už vyše roka, aby sme stihli jednotlivé ročné obdobia,“ uviedol pre MY režisér filmu Jiří Chlumský. „Väčšinou sme absolvovali sety 4 - 5 filmovacích dní. Natáčali sme v Bratislave, Svätom Jure, Terchovej, Komárne, Dolnom Kubíne, na Sliači a teraz v Šuranoch. Tu sme chceli scénu veľkého transportu za stenami lágru. Cukrovar architektonicky čiastočne zodpovedá dobe, tieto staré budovy majú svojho „genia loci“. Dnes tu je približne 250 komparzistov a 15 hercov vrátane Mariána Slováka, Ivana Romančíka, Samuela Spišáka, Vlada Černého, Martina Nahalku a ďalších. V Šuranoch sme iba deň, o niekoľko dní by sme mali natáčanie definitívne ukončiť.“ Film Nedodržaný sľub by mal prísť do slovenských kín koncom roka. ⋌MIROSLAV ANTONI

Zdroj : http://archiv.mynoviny.sk/c/3920778/V-cukrovare-nakrucali-deportacie.html

 

JAR   2008


  
Novinky o železniciach a autorovi

www.railman.szm.sk - Oficiálna stránka Lucasa Perneho
www.tnz-pr.szm.sk   - Trať Nové Zámky - Prievidza - stránka o tejto železnici by Lucas
www.railman.szm.sk/Rail_sites.htm - Železničné stránky na Railmanovi
www.railman.szm.sk/Railmodell...   - Železničné modelárstvo na Railmanovi

ZIMA   2007/2008


  

Surail v diskusii na K-REPORT

http://www.k-report.net/discus/archiv2006/28/109166.html
 


  
Hackeri!!! na Suraili
Po dlhšom čase si chcem pozrieť svoju stránku a zrazu miesto Surail loga sa zobrazí azbuka a nejaké stránka plná textu. Zamrzol mi celý počítač a v snahe zachrániť sa, vypínam modem. Zistil som že moju stránku napadli hackeri... Deň pred Silvestrom som všetko napravil...
 

Našiel som zaujímavý článok o hackeroch : http://blackhole.sk/kto-su-hackeri-na-slovensku
 

JAR     2007/LETO 2007


  
 Kniha návštev (Guest book)
Novinkou na stránke www.railman.szm.sk , ktorá patrí k Surailu je kniha návštev. Týka sa všetkých mojich stránok takže všetky reakcie píšte sem. Vopred ďakujem.
Kliknite sem
 

  
 Nové VIDEO z Nitrianskej poľnej železnice
v pláne na Youtube
 

  
 Nové fotografie zo SKANZENU v NITRE
Nová sekcia stránky http://www.surail.szm.sk/Index/NPZskanzen.htm
 

  
 Odkaz na www.vlaky.net
Od 10.5.2007 sa na túto stránku môžete dostať aj cez VLAKY.net. Bola pridaná spolu so stránkou o trati Nové Zámky - Prievidza www.tnz-pr.szm.sk  medzi zaujímavé stránky na Vlaky.net. Dúfam že sa týmto odkazom zvýši aj návštevnosť. http://www.vlaky.net/servis/sprava.asp?lang=1&id=13

 

  
 Nový video klip The Doors a vlakov na trati Nové Zámky - Nitra
Čo spája tento klip s fanúšikmi tejto cukrovarky? Záber na mohutnú nakladaciu rampu v Branči a celkovú situáciu zmeneného terénu pri výstavbe bytov ktorý je v klipe vidno.
 

           ZIMA    2006/2007


  
 Oficiálne stránky obce RASTISLAVICE a železnica v ich obci

  V roku 1874 – 1876 bola budovaná trať Šurany - Nitra a zriadená v Komjaticiach železničná stanica. V roku 1908 - 1910 výstavba úzko kolajnej trate. O toto sa zaslúžil gróf Nemeš.   zdroj : http://www.rastislavice.ocu.sk/historia.html
 


  
 Stránka sledovaná metódou Toplist.cz
Stránka www.surail.szm.sk je sledovaná pomocou metódy TOPLIST. Návštevnosť si môžete pozrieť v úvodnej časti.
 

  
 Výstavba bytov v Branči sa chýli k záveru
Výstava bytov na pôvodom teréne bývalej úzkorozchodky je sa už blíži do finále. Vidno to aj zo žzast. Branč na trati Nové Zámky - Prievidza.
 

  
 Koľaje v Rastislaviciach (Degeši) objavené
Podľa správ od známych z obce Rastislavice sa pri miestnych bytoch nachádzajú zachovalé koľajnice. O ich zdokumentovanie sa v budúcnosti pokúsim a fotografie umiestnim na stránku. 
 

  
 Branč - výstavba bytov
Na trase bývalej železničky a mieste vinohradov pri obci Branč vyrástla nová bytová výstavba. Ľahko ju môžete zhliadnuť z osobných vlakov na trati.
 

  
 Zvezte sa vláčikom po Nitre
Ako si tak kráčam po Nitre, zrazu uvidím pána prednostu Nitrianskej poľnej železnice. V tom som uvidel aj napodobeninu vlaku a v ňom obrovské množstvo detí. Neskôr som sa dozvedel, že ide o jazdy po Nitre cestným vláčikom zdarma. Radosť v očiach detí a takisto aj prednostu bola očividne veľmi veľká.   www.npz.szm.sk
  

          LETO              2006


  
 Trasa úzkorozchodnej železnice Degeš - Jatov fotograficky zdokumentovaná
Ak uvidíte pás stromov v poli popri hlavnej ceste z obce Jatov na smer Rastislavice (Degeš), tak sa pozeráte na posledný pozostatok železnice poľnej Degeš - Jatov. Urobil som zopár fotiek a reportáž je na svete.
 

  
 AGROKOMPLEX 2006
Ako každé leto je tu AGROKOMPLEX v Nitre. Máte jedinečnú príležitosť spomenúť si na    cukrovarky prostredníctvom NITRIANSKEJ POĽNEJ ŽELEZNICE. Už iba tu si môžete vychutnať poľné železnice. Nachádzajú sa tu exponáty nielen z ŠCŽ ale aj železníc z Želiezoviec, Sládkovičova, Trebišova a Trnavy. Trať je rozchodu 760 mm a nachádzajú sa tu dve stanice a depo. Viac informácií nájdete na npz.szm.sk.
 

  
 Komplexná obnova stránky na rámcový štýl spolu s grafickou úpravou fotografií
 Obetoval som množstvo letného času na obnovu stránky SURAIL na praktickejší a prehľadnejší
 spôsob. Fotografie  v časti o BRANČSKEJ TRATE boli graficky upravené a mapy vylepšené.
 
  
 Múzeum železnice v Tvrdošovciach
 O železnici Tvrdošovce - Jánošíkovo som sa toho veľa nedozvedel. Snáď sa to čoskoro zmení.
 V Tvrdošovciach plánujú domáci zriadiť múzeum tejto železnice.
  
 (492 kB) Josef Bosáček - Vzpomínky na šuranskou cukrovarskou železnici

           ZIMA/JAR       2006

 

Ukážka nových fotografií od pána Lubomíra Baláža
l
foto sú zo zbierky M. Horiny a ďalších  boli  uverejnené spolu s ostatnými v magazíne ŽELEZNICE
 Koľajový oblúk v Starom Degeši   Veľmi vzácna  fotografia z obecného úradu Rastislavice  (DEGEŠ)
viac fotografií  v historickej fotogalerii ...

 

Prvá komplexná obnova stránky / ešte bez rámcov
Logo stránky, design či iné nepodstatné veci sa stanú tými najdôležitejšími pre propagáciu
stránky. Držal som sa týchto slov známeho a začal som sa sústrediť aj na tieto veci.

LETO/JESEŇ/ZIMA  2005

Od prvých skúšobných a verzií až po konečnú podobu stránky Surail.szm.sk
Po "súkromnej túre" s názvom Po stopách cukrovarských železníc v okolí" som si povedal,
že tomu urobím stránku. Bez váhania som sa do toho pustil a dostal som ju až do tejto podoby. Neskôr sa objavovali prvé ohlasy na stránku a aj upresnenia.

Ako prezerať stránku
Doporučujem  začať pri hlavnej a brančskej trati a pokračovať spojkami z Degeša , Kesova, malé spojky a nakoniec koncovú stanicu Trnovec nad Váhom ( sú tu aj popisy o tratiach iných firiem v okolí ). Ak vás zaujímajú cukrovarské parné rušne a vozne , historické fotografie či železničná trať Nitra - Nové Zámky na Railmanovi, klikajte a preklikávajte odkazy. Ak vás zaujímajú iné malé úzkorozchodky ako Nové Zámky -mjr. Stará Gúta , Tvrdošovce - Jánoshazda či Palárikovo - Piková , pozrite a reagujte. Ale keď vás nič z týchto vecí nezaujíma a hľadáte niečo iné úzkeho rozchodu , hľadajte tu . Ak z toho všetkého máte guláš, čo predpokladám, nevadí. Ani ja som nepoznal sieť cukrovarky na prvý raz ...

PRÍSPEVKY k stránke Surail.szm.sk
Pavol Lipovský
o ŠURIANSKEJ CUKROVARSKEJ ŽELEZNICI

1. Ľudová škola v obci Degeš alebo Rastislavice
Na stránke s pohľadnicami mate pohľadnicu Národnej (Ľudovej) školy s komentárom, že aj tadiaľ asi viedla železnička.  ... Ja som narodený v r. 1945 na, vtedy ešte Degeši, ale si nepamätám že by železnička viedla touto cestou.  Mať tak kartografickú mapu obce, vedel by som Vám presne zakresliť a popísať uloženie železničky na intra a extravilane obce s odbočkami pre nakladanie cukrovej repy ako aj výhybňu nazývanu vtedy važnická. Výhybňa preto lebo tie výhybky boli akési zoraďovacie koľajiská kde sa zostavovali súpravy vagónikov, ktoré boli potom zapriahnuté, v starších časoch za parne lokomotívy neskôr za dýzlove, nazývane dýzlaky. Važnička preto, lebo stal domček s váhou, na ktorej sa jednotlivé vagóniky vážili.  ... Vrátim sa k úvodu. Národná škola bola postavená až po príchode kolonistov na rozparcelovaný majetok grófa Németyho. Škola sa nachádza asi v strede tzv kolonistickej ulice, na ktorej sú postavene domy vtedajších kolonistov ...

Chyba bola na základe príspevku opravená.
2. Podjazdy a vážnička

... Pokiaľ ma pamäť neklame, v nasej oblasti nebol žiaden podjazd či podchod. Od Nového Degeša cez Starý Degeš, ďalej Poľný Kesov ako aj Jatov až po nakladací priestor pri železničnej stanici Jatov bola uložená úzkokoľajka na povrchu t. zn. bežalo koľajisko po zemskom povrchu a v týchto menovaných oblastiach nebol žiaden podjazd alebo podchod. Medzi važničkou a Poľným Kesovom bola (i) pod koľajnicami v koľajovom zvršku položená betónová rúra, ale ta slúžila len na pretekanie vody, zhromaždenej na strane roli, smerom do priekopy pri poľnej ceste. Veľmi často sme tadiaľ chodievali  zo školy peso domov. V jednej takej rúre sme raz našli pár balení ostrých nábojov, bol to pozostatok druhej svetovej vojny. Naši rodičia išli vtedy od radosti z kože vyskočiť, keď zistili že máme ostré náboje (myslím v úvodzovkách).

3. REAKCIA NA OTÁZKU TRATÍ V OKOLÍ (okrem samotnej Šurianskej)

Trate vo Vami zmienených oblastiach sú mi neznáme. Viezol som sa síce párkrát tadiaľ v lokomotíve, keď nás aj s kmotrencom zobrali rušňovodiči na výlet do Šurian ale na nič viacej si nespomínam , len toľko, že v Šuranoch išli koľajnice už pri cukrovare akoby smerom do kopca, tak mi to ostalo v pamäti. Ešte si spomínam, že u nás na Starom Degeši bol v priekope spustený ponvagel (neviem ako sa to spisovne nazýva). Keď nešiel autobus, sme ho vytiahli na koľajnice a odviezli deti z Nového Degeša domov, to bolo od nás v tom čase tiež dosť nerozvážne.         
                                
                                  
Dúfam že bude táto stránka ocenená návštevnosťou a ocenením
                         za hodnotné fotografie ktoré som spolu s bratom nafotil a ukázal ich svetu...
Ešte dodám že historické fotografie nájdete tu
Neprehliadnite : ak máte poruke nejaké iné cenné dokumenty , fotografie, či iné artefakty o tejto železnici kontaktujte ma na railman@szm.sk

© L. Perný 2006 - 2009